ASKO

Batterielektrisk lastebil som kjører på en vei.

De nye elektriske lastebilene fra Scania skal tas i bruk av ASKO-selskap over hele landet, og de vil være viktige for at ASKO skal nå sitt mål om fossilfri transport innen utgangen av 2026.

Det er ikke første gang ASKO tar i bruk ny og miljøvennlig teknologi. Selskapet var også først ute med forrige generasjon elektriske Scania-lastebiler. De siste årene har ASKO anskaffet nærmere 80 elektriske lastebiler fra Scania. Disse bilene går i full drift og sørger for utslippsfrie leveranser til ASKO sine dagligvare- og serveringskunder over store deler av landet.

Pioner

ASKO har som ambisjon å være bærekraftig og klimanøytral og har mål om å ha fossilfri transport innen 2026. Allerede i 2024 tar selskapet sikte på å ha fossilfrie leveringer i Osloregionen. ASKO har vært pioner i det grønne skiftet i Norge og skal fortsatt være i front på å bruke ny teknologi for å kutte utslipp fra egen transport. ASKO tok tidlig i bruk elektriske lastebiler, og allerede i 2016 ble Norges første elektriske lastebil satt i drift for å høste erfaringer.

- Det er gledelig og viktig at bilteknologien kontinuerlig utvikles, slik at vi kan sette enda flere fossilfrie biler i drift. ASKO ønsker å være i front på det grønne skiftet innen lastebiltransport i Norge, og de nye bilene fra Scania bidrar sterkt til det, sier Tore Bekken, administrerende direktør i ASKO Norge.

Nye kapasiteter og muligheter

De nye Scania BEV Regional som nå skal rulle på norske veier, skal erstatte biler med fossilt drivstoff. De nye bilene er av typen Scania 45R med 450 kW (610 hestekrefter) i kontinuerlig effekt. Drivlinjen består av tre elmotorer som er bygget sammen med en sekstrinns automatisert girkasse. Batteripakken er Scanias største kombinasjon med en brutto kapasitet på 624 kWh.

Lastebilene som kommer nå i første leveranse, er bygget på normalchassis med 5,35 meter i akselavstand med styrbar boggiaksling. Disse skal trekke toakslede tilhengere som ASKO bruker med mange av sine biler. Med denne kombinasjonen oppnås en tillatt totalvekt på 44 tonn.

Det er svenske SKAB som leverer påbygget til bilene, mens Zepro leverer bakløfterne. Kjølemaskinen er det ThermoKing som leverer i samarbeid med Frigoblock.

Lange ruter

I en oppstartsfase vil ASKO sin første BEV Regional benyttes på de lengste rutene i indre Østfold som frem til nå har krevd lading underveis. På sikt skal også de lengste rutene, som er fra Vestby til Kragerø, kjøres med de nye BEV Regional lastebilene med tilhenger. Den 300 kilometer lange ruten skal kunne kjøres uten å lade under turen.

ASKO og Norsk Scania har hatt et tett samarbeid siden 2002.

- Scania er stolte og glade over å kunne levere de aller første Regionale BEV-ene i verden til ASKO. Vårt forhold har vært drivende for både Scania og ASKO i alle disse årene, sier Frode Neteland, adm.dir. i Norsk Scania.

Store vekter

Scanias nye regionale BEV kan leveres med både R- og S-hytte som gir sjåføren den beste kjørekomforten i markedet. De er også lansert i 4x2 og 6x2 akselkombinasjoner og er godkjent for 64 tonns totalvekt. Scania regional BEV kan lade med inntil 375 kW i ladehastighet.